تور اروپا: مقدمات و برنامه سفر + آمستردام

• بدون نظر
  • 206 بازدید

تور اروپا: مقدمات و خلاصه برنامه سفر

سلام به همه خواننده های خوب بگردیم. قصد دارم سفرنامه اروپا رو که در تعطیلات کریسمس امسال رفتیم رو بنویسم. اول بگم که من در نروژ زندگی میکنم و به خاطر قرار داشتن در حوزه شنگن نیازی به اخذ ویزا برای سفر به کشورهای اروپای غربی نداشتم. واسه همین خیلی اطلاعاتی از سیستم اخذ ویزا و این چیزها ندارم. به قولی فقط ساکمونو بستیم و راه افتادیم. بیشترین چیزی هم که مورد توجهمون بود توی سفر جیب مبارک بود که سعی کردیم کمترین فشار ممکن رو بهش بیاریم! برنامه سفرمون به ترتیب مکانی نروژ، هلند، بلژیک، فرانسه، اسپانیا، نروژ بود.

شهر کوچکی به نام سولا در ایالت روگالند نروژ مبدا سفر ما بود و برنامه سفر به این شکل بود که از این شهر در روز 22 دسامبر 2017 ساعت 6 صبح به مقصد آمستردام با هواپیمایی SAS پرواز داشتیم به همراه یک ترانزیت یک ساعته در کپنهاگن دانمارک. دو روز در آمستردام اقامت و 24 دسامبر با اتوبوس Flexibus به بروکسل رفتیم. 3 روز اقامت در بروکسل و در تاریخ 27 دسامبر حرکت با اتوبوس Eurolines به سمت پاریس و 4 روز اقامت در پاریس و از اونجا پرواز با ایرلاین اسپانیایی Vueling به شهری ساحلی در جنوب اسپانیا به نام سانتاپولا در ایالت والنسیا و بعد از 10 روز اقامت در اسپانیا بازگشت به نروژ با هواپیمایی Norwegian.

خرید بلیط ها

تمام بلیت های هواپیما ها رو از سایت skyscanner.com خریدیم که قیمت مناسب تری داشت. یه قابلیت خوبی هم که اپ skyscanner در موبایل داره و البته در سایتش یا اپ ویندوزیش این رو من ندیدم اینه که شما میتونید در این سایت بعد از مشخص کردن مبدا و مقصدتون رنج قیمت ارزانترین پرواز موجود رو از طریق دکمه های سبز و زرد و قرمز که کنار تاریخ ها هست ببینید. روزهایی که دکمه سبز رنگ داره روزهاییه که پرواز ارزان قیمت داره دکمه نارنجی میان قیمت و دکمه قرمز پروازهای گران قیمت رو نشون میده. در نتیجه شما به راحتی میتونید مدت زمان سفرتون رو بر اساس ارزانترین پروازهای موجود بچینید.

بلیت اتوبوس ها رو هم از سایت www.goeuro.com خریدیم. این سایت بلیت قطار و هواپیما رو هم میفروشه که قیمت بلیتهای هواپیماهاش به خوبی skyscanner نیست ولی برای خرید بلیت اتوبوس و قطار بین شهری گزینه مناسبی هست. یه سری کارت و بلیت های تخفیف هم خریداری کرده بودیم از سایت www.getyourguide.com که اپ موبایل هم داره و میتونید از اونجا بلیت های تخفیفی رو تهیه کنید. البته که نیاز به کارت اعتباری داره و اگه در ایران دسترسی به کارت اعتباری ندارید میتونید از طریق شرکتهایی که خرید های آنلاین خارجی رو انجام میدن مثل تهران پیمینت یا پیمنت 24 این پرداخت ها رو انجام بدید.

اپلیکیشن های کاربردی در سفر

برای سفرمون از یه سری اپ موبایلی هم استفاده کردیم که شاید بتونم بگم مهمترینشون google trip هست و داشتن اون رو حتما و حتما در سفرهاتون توصیه میکنم. اپ توسعه داده شده توسط گوگل هست که توش میتونید مقصدتون رو مشخص کنید و هر چیزی که از دیدنی های مقصد در سفر به دردتون میخوره رو در اپ ببینید. رزرو هتل که به صورت اتوماتیک در اپ اضافه میشه اگه قبلا با سرویس های گوگل سینک شده باشید. جاهای دیدنی، اطالاعات از هزینه حمل و نقل، تخفیف ها، مشخصات رستوران ها و چیزهای دیگه رو همه میتونید در این اپ داشته باشید. یه قابلیت خوبی هم که گوگل تریپ داره اینه بهتون بر اساس موقعیت مکانیتون برنامه روزانه پیشنهاد میده که در طول روز کدوم جاها رو ببینید بطوریکه بیشترین استفاده رو از زمان بکنید. قابلیت استفاده آفلاین هم داره و میتونید اطلاعات شهر مقصدتون رو دانلود کنید. اپ Foursquare میتونه برای پیدا کردن نزدیک ترین رستوران ها و کافی شاپ ها بسیار کمکتون کنه. میتونید رنج قیمتی رستوران ها و کافی شاپ ها رو هم مشخص کنید و بر اساس پولی که دارید رستوران های اطراف رو جستجو کنید.

نقشه گوگل کاملترین منبعیه که در طول سفر میتونه برای پیدا کردن آدرس کمکتون کنه. گوگل مپ علاوه بر اطلاعات بسیار مفیدی که از همه چیز داره مثل ساعت باز و بسته کردن موزه ها و رستوران ها و غیره، میتونه مسیر رفت و آمد با استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی رو هم نشون بده. ساعت حرکت اتوبوس و مترو و قطار رو نشون میده. حتی نشون میده که اتوبوسی که منتظرش هستید الان در کدوم ایستگاه هست و کی به شما میرسه. واقعا بی نظیره این اپ. متاسفانه مسیریابی با وسایل حمل و نقل عمومی گوگل در ایران فعال نیست ولی در اروپا میتونید ازش استفاده کنید و به شدت به درد بخوره. منتها عیبی که نقشه گوگل داره اینه که تعدادی از سرویس های مفیدش فقط در حالت آنلاین کار میکنن. مثلا همین مسیریابیش.

اگه نقشه خوب و آفلاین میخواید پیشنهاد من Here Map هست که با این اپ میتونید نقشه کل کشور رو دانلود کنید و بصورت آفلاین استفاده کنید حتی از قابلیت مسیربابیش. هرچند که مسیرهای پیشنهادی گوگل مپ عمدتا با اختلاف زیادی از اپ های مشابه بهتر و سرراست تر و دقیق تره و به همین خاطر با وجود نیاز به آنلاین بودن پیشنهاد من استفاده از گوگل مپ برای مسیر یابیه. خوشبختانه در اکثر رستوران ها، مراکز خرید موزه ها و جاهای دیدنی اروپا وای فای رایگان وجود داره و میتونید استفاده کنید.

اقامت

برای کسانی که میخوان هزینه اقامتشون رو کاهش بدن سایت و اپ خوبی به نام Airbnb هست که خیلی هم معروفه. از طریق این اپ میتونید خونه اجاره کنید. اگه باز هم دنبال سفر ارزان تری هستید امکان اقامت رایگان هم وجود داره. سایت و اپ couchsurfing یه شبکه اجتماعی هست که در اون افرادی که تمایل به آشنا شدن با ملیت ها و فرهنگ های دیگه رو دارن پیشنهاد میدن که بصورت رایگان چند روزی مسافران باهاشون زندگی کنن. این اپ در ایران هم خیلی کاربر داره منتها چون ما خودمون ایرانی هستیم زیاد شاید باهاش برخورد نکرده باشیم. البته که امنیت هتل از خونه های اجاره ای Airbnb و Airbnb از Couchsurfing بیشتره و این مساله میتونه در تصمیم گیری تاثیرگذار باشه.

حرکت از نروژ و پرواز

خب ما بخاطر اینکه از قبل در شهر سولا سکونت داشتیم و خوابگاه ما نزدیک فرودگاه بود تصمیم گرفتیم نیمه شب با بار و بنه پیاده به سمت فرودگاه سولا راه بیفتیم. حدود ساعت 4 صبح از خوابگاهمون که در محله ای به نام Sola Sjø بود به سمت فرودگاه پیاده حرکت کردیم و بعد از حدود 1 ساعت پیاده روی رسیدیم فرودگاه. کارت پرواز رو از قبل بصورت اینترنتی تهیه کرده بودیم و بخاطر اینکه بار هم نداشتیم مستقیم وارد قسمت security check in فرودگاه شدیم. مامور check in خیلی بد اخلاق بود و در کمال ناباوری به 4 تا تن ماهی که با خودمون برده بودیم گیر داد که چون مایع داخلش هست اجازه ورود به داخل هواپیما رو نداره. در جریان هستید که اجازه ورود مایعات بالای 100 میلی لیتر و در مجموع بالای 1 لیتر به داخل هواپیما وجود نداره ولی خب این یکی دیگه نوبرش بود که به روغن تن ماهی هم حساس بود!

ساعت 6 صبح پرواز کردیم به سمت فرودگاه کپنهاگن. پرواز با هواپیمایی SAS بود که کیفیت مطلوبی داشت. اینترنت در داخل هواپیما داشتیم و حوصله مون سر نمیرفت. یه پذیرایی مختصر نوشیدنی هم کردن و بعد از یکی دو ساعت در فرودگاه کپنهاگن فرود اومدیم. کپنهاگن به نظر شهر قشنگی میومد. فرودگاه نسبتا بزرگی هم داشت و البته زیبا. یک ساعت ترانزیت و گشتن توی فروشگاه duty free و مجدد پرواز با هواپیمایی SAS به سمت آمستردام و در نهایت ساعت 9 صبح وارد فرودگاه Schiphol آمستردام شدیم.

آمستردام هلند

از فرودگاه که بیرون اومدیم دقیقا جلوی فرودگاه اسکیپول نماد معروف Iamsterdam رو دیدیم که البته بعد از پرس و جو از محلی ها متوجه شدیم که این اون نماد معروف Iamsterdam نیست و یه کپی دیگه از اونه که البته دیدنش خالی از لطف نبود. نماد اصلی در مرکز شهر قرار داره و دیدنش حتما پیشنهاد میشه. برای آمستردام از قبل کارت تخفیفی بعنوان Iamsterdam Card رو خریداری کرده بودیم که از باجه ای در فرودگاه کارت ها رو تحویل گرفتیم.

هزینه کارت برای 2 روز اقامتمون حدود 67 یورو بود و این طور که در سایت نوشته بود با این کارت حمل و نقل عمومی رایگان بود و ورودی تعدادی از موزه ها و جاهای دیدنی آمستردام هم رایگان بود. که متاسفانه بعدا متوجه شدیم حمل و نقل فقط برای مرکز آمستردام با این کارت رایگان بود اون هم فقط برای مترو و تراموا و اتوبوس. قطار شهری توسط کارت Iamsterdam پشتیبانی نمیشد. کلا سیستم مسخره ای داشت چون برای رفت و آمد به خیلی جا ها نیاز به تعویض خط از قطار و و تراموا و مترو به همدیگه داشتیم و البته که همه اتوبوسها هم در محدوده پشتیبانی کارت نبودند. در کل به نظرم این کارت رو تهیه نکنید و هزینه هر رفت و آمد رو جداگانه بپردازید. بعد از محاسبه مسیر و هزینه بخاطر اینکه سه نفر بودیم تصمیم گرفتیم اوبر سفارش بدیم از فرودگاه تا هتل که در منطقه ای به نام Zandaam قرار داشت (هلندی ها ژندام تلفظ میکردن). اوبر هم برای اولین تاکسی که سفارش بدید تخفیف میذاره و برای هر نفری که معرفی کنید مجدد تخفیف میده. میتونه برای سفر گزینه مناسبی باشه مخصوصا اگه تعدادتون زیاده.

اقامت آمستردام و حمل ونقل

همون طوری که قبلا گفته بودم بخاطر فشار نیومدن بیش از حد به جیبمون با توجه به طولانی بودن مدت سفرمون و هزینه های بالقوه بالا، تصمیم گرفتیم که اقامتمون رو حتی الامکان ارزون قیمت تهیه کنیم. هتل های ibis که سری هتل های بین المللی هست و در خیلی کشورها از جمله ایران شعبه داره یه سری هتل های ارزون قیمتی تحت عنوان ibis budget hotels داره که ما اقامتمون در آمستردام و بروکسل رو در این هتل رزرو کرده بودیم و پاریس رو باز در هتل ایبیس منتها هتل 3 ستاره ایبیس به همراه صبحانه گرفتیم. هزینه اتاق 3 نفره هم در آمستردام برای 2 شب حدود 1600 کرون شد، در بلژیک اتاق 3 نفره برای 3 شب حدود 1150 کرون و در پاریس اتاق 2 نفره برای 4 شب حدود 2560 کرون که بین نفرات تقسیم شد.
هتل Ibis budget در محله ژندام یه هتل کاملا ارزون قیمت و به صرفه از نظر اقتصادی بود. یه اتاق خیلی کوچیک داشت با یه تخت دو نفره و یه تخت در طبقه بالای اون که برای نفر سوم بود. اتاق خیلی کوچیک ولی تمیز بود و به اندازه پولی که دادیم ارزش داشت اما اگه محدودیت مالی ندارید حتما هتل های بهتر رو رزرو کنید. هتل هامون رو هم با اپ expedia رزرو کردیم که قیمت هاش به نسبت Booking و سایر سایت ها ارزون تر بود.
سیستم حمل و نقل در آمستردام شامل اتوبوس، مترو، قطار شهری و تراموا بود. از اوبر هم میتونید استفاده کنید. اینم توجه کنید که اگه چند نفر هستید ممکنه هزینه اوبر کمتر از حمل و نقل عمومی بشه حتما هزینه ها رو قبل از تصمیم گیری مقایسه کنید.

اماکن دیدنی آمستردام

جاهای دیدنی توی هر شهری زیاد هست که ما توی همون دو روزی که در آمستردام اقامت داشتیم سعی کردیم تا جایی که میشد بریم و در شهر بگردیم! اولین چیزهایی که از راه رفتن در خیابون های آمستردام و ارتباط اولیه با مردم اونجا و به طور کلی احساسی که از آمستردام بهم دست داد این بود: شهر ساکت، گرفته، خسته و قدیمی. توی مرکز شهر که قدم میزدم حس فیلم های هالیوودی دهه 30 و 40 بهم دست میداد. خطوط قطار شهری و تراموای قدیمی با صدای دلنگ دلنگ که از وسط خیابون های شهر رد میشد.

مردم نسبتا خوش برخورد بودن منتها زیاد انگلیسی بلد نبودن و این یه مقدار موقع آدرس پیدا کردن اذیت کننده بود و به اجبار دست به دامان گوگل مپ میشدیم که الحق رفیق باوفایی بود. در کل آمستردام به من یه حس کهنگی داد. از اون حسایی که وقتی پیر شدیم و یه روز برگردیم به خونه ای که توش بزرگ شدیم پیدا میکنیم. مرکز شهر آمستردام جای قشنگیه. یه پیست اسکیت روی یخ اونجا هست. کاخ پادشاه هلند اونجا هست که معماری قشنگی داره. باغ وحش بزرگ و جالبی داره. باغ گل و گیاهان آمستردام هم جای دیدنی ای بود. البته چند تا باغ گل هست. موزه ون گوک، نماد معروف Iamsterdam از جاهایی بود که ما فرصت کردیم بگردیم. ورودی تمام جاهایی که رفتیم با همون کارت Iamsterdam بود و نیازی به دادن پول اضافه نداشتیم.

یه چیز جالب که توجهمو به خودش جلب کرد در هلند این بود که مسیر دوچرخه و پیاده رو و موتور یکی بود. حالا اینکه مردمی که میدیدیم داشتن خلاف قانون از مسیر های هم دیگه عبور میکردن رو نمیدونم ولی وقتی از پیاده رو رد میشید حواستون باشه ممکنه یه موتوری به سرعت از کنارتون رد بشه!

سوغات هلند هم پنیره. میتونید در فروشگاه ها انواع پنیرهای هلندی رو پیدا کنید که معمولا برای تست هم مقداری از هر کدوم گذاشتن. پنیرهای خوشمزه ای هم هستند و با ذائقه ما ایرانی ها جوره. یه چیزی رو هم حتما توجه کنید. اکثر موزه ها و مکان های دیدنی در زمستون حدود ساعت ۵ و ۶ عصر میبندن. حواستون به این قضیه باشه که وقتی شب شد تقریبا جز پرسه زدن تو خیابون ها کار خاصی نمیتونید بکنید. در مرکز شهر هم رستوران های زیادی وجود داره که انواع غذاهای انواع ملل رو با قیمت های مختلف سرو میکنن. رستوران ترکی، عربی، ایتالیایی، مکزیکی و غیره هر چیزی که از غذا بخواید توی مرکز شهر آمستردام میتونید پیدا کنید.

کلیپ عکس های آمستردام

در ادامه میتونید تصاویر آمستردام رو که به صورت یک کلیپ در آوردم ببینید.

برای دیدن قسمت دوم سفرنامه به لینک زیر بروید:

تور اروپا قسمت دوم: بلژیک فرانسه اسپانیا

پرهام

دانشجوی مهندسی نفت علاقمند به سفر

تعداد دیدگاه ها (0)

شما باید عضو شوید تا بتوانید نظر ارسال کنید.