تور اروپا قسمت دوم: بلژیک فرانسه اسپانیا

• 2,121 بازدید

تور اروپا قسمت دوم: بلژیک فرانسه اسپانیا

سفر به بروکسل

در این قسمت از سفرنامه اروپا برای شما از 3 شهر بعدی سفر میگم. روز ۲۴ دسامبر با اتوبوس از آمستردام به بروکسل رفتیم. اتوبوس از شرکت flexibus بود و حدود ۲۰ یورو هزینه بلیتش شد. فاصله آمستردام تا بروکسل هم حدود ۴ ساعت بود. اتوبوس خیلی صندلی های راحتی داشت. اینترنت و سوکت شارژ از طریق یو اس بی هم داشت و ما مطمئن بودیم تمام مسیر سفر سرمون گرم خواهد بود. ساعت 13 از آمستردام حرکت کردیم و حدود ساعت 5 بعد از ظهر در ایستگاه اتوبوس بروکسل پیاده شدیم.

اقامت در بروکسل

اولین چشم اندازی که در بروکسل دیدیم واقعا ناامید کننده بود. محیط به شدت کثیف و پر از زباله بود. دیوارهای ایستگاه قطار شهری به شدت فرسوده و زنگ زده و کثیف بود. ابدا انتظار چنین چیزی رو نداشتیم. در ایستگاه قطار بروکسل کارتی رو که از قبل سفارش داده بودیم از دستگاه گرفتیم. این کارت، کارت تخفیف مشابهی بود که قبلا برای آمستردام خریداری کرده بودیم. منتها با قیمت ارزان تر چیزی حدود 55 یورو برای 3 روز اقامت در بروکسل. کلا بروکسل شهر بسیار ارزان تری از آمستردام بود. با بروکسل کارت هم مشابه آمستردام کارت حمل و نقل عمومی و ورودی تعدادی موزه و مکان های دیدنی رایگان میشد. با قطار به سمت محله South Roisbroek رفتیم که هتل ایبیس باجت بروکسل را در این محله رزرو کرده بودیم.

خوشبختانه بعد از پیاده شدن از قطار دیگه خبری از اون محله کثیف و مخروبه مانندی که در ایستگاه قبلی دیدیم نبود و وارد منطقه ای سرسبز با کوچه پس کوچه های باریک و خانه های تو در تو شدیم که چهره زیبایی به شهر داده بود. اتاق هتل ایبیس دقیقا مشابه همون هتل قبلیمون توی آمستردام بود و البته نزدیک ایستگاه قطار شهری بود و دو سه ایستگاه با مرکز شهر فاصله داشت. برخلاف هتل ژندام آمستردام که دور از مرکز شهر بود و رفت و آمد در آمستردام رو به همین خاطر کمی مشکل کرده بود.

مرکز شهر بروکسل

مرکز شهر بروکسل بدون اغراق جزو قشنگ ترین جاهایی بود که توی عمرم دیدم. ساختمون های بلند با معماری و مجسمه های قدیمی فراوون یه حس عجیبی به آدم میداد. بعضا برای دیدن بالای ساختمون ها باید تقریبا به آسمون نگاه میکردیم. بروکسل انصافا شهر بسیار قشنگی بود و فکر میکنم بیش از 3 روز ارزش گشت و گذار داشت. فقط خود پرسه زدن در خیابانهای بروکسل بسیار لذت بخش بود و البته که جاهای دیدنی زیادی هم داشت ولی میتونم بگم که حتی اگه تمام مدت اقامتتون رو فقط به گشت و گذار در شهر اختصاص بدید باز هم سفر بسیار لذت بخشی خواهید داشت. Manneken Pis، پارک Monts des Arts، موزه شکلات، موزه کامیک، Planetarium، Atomiom از جاهای دیدنی ای بود که در طول سفرمون گشتیم. بروکسل پر از نوازنده های خیابانی بود و جلوه زیبایی به شهر میدادن.

خوراکی ها و سوغات بروکسل

بعد از مدت ها اقامت در نروژ و دسترسی نداشتن به هیچ رستوران ایرانی بالاخره در بروکسل با رستوران ایرانی کاسپین آشنا شدیم و غذای ایرانی خوردیم. یه پرس چلوکباب با سالاد و ماست موسیر فکر میکنم حدود 13 یورو شد و البته دیدن کلی آدم ایرانی توی بلژیک خودش قشنگ بود. سوغات بلژیک بدون شک چیزی نیست جز شکلات. بلژیک بهترین شکلات های جهان رو تولید میکنه و هر جای شهر که برید پر از فروشگاه های شکلات فروشی هست. حتی توی مرکز شهر یه پاساژ بود که فقط فروشگاه های شکلات فروشی داشت. حتما شکلات ها رو امتحان کنید هیچ جای دیگه جهان این فرمولها رو پیدا نخواهید کرد!

کلیپ تصاویر بروکسل

در ادامه میتونید تصاویر بروکسل رو که به صورت یک کلیپ در آوردم ببینید.

سفر به پاریس

در روز 27 دسامبر پس از 3 روز اقامت خاطره انگیز در بروکسل با اتوبوس Eurolines ساعت 2 بعد از ظهر به سمت پاریس حرکت کردیم. در یک کلام میتونم بگم اتوبوس افتضاح به تمام معنا بود. تحت هیچ شرایطی سمت این شرکت اتوبوسرانی نرید. اتوبوس به شدت قدیمی و شلوغ بود. حدود 1 ساعت هم تاخیر داشت و در نهایت حدود ساعت 6 بعد از ظهر وارد ایستگاه اتوبوس پاریس شدیم و با مترو به سمت هتل ایبیس پاریس راه افتادیم.

اقامت

هتلی که در پاریس رزرو کرده بودیم هتل 3 ستاره ایبیس بود که صبحونه هم با اتاق بود. کیفیت هتل اصلا در حد و اندازه هتل های سه ستاره ای که قبلا در دبی دیده بودم و حتی هتل های سه ستاره ایران هم نبود. اتاق نسبتا کوچک بود. صبحانه هم فقط غذای سرد داشت. همون نون و پنیر و مربا و کره ی معمولی به اضافه میوه و آب میوه و چای. حقیقتا انتظار چنین منوی صبحانه رو در هتل سه ستاره نداشتم و بطور کلی این هتل رو پیشنهاد نمیکنم.

جاذبه های دیدنی پاریس

پاریس شهر شلوغ و پر زرق و برقیه. شاید در نگاه اول جالب به نظر برسه ولی شخصا از بافت شهر اصلا خوشم نیومد. شهر بسیار کثیف بود، پر از گدا و بی خانمان. پر از دست فروش و دوره گرد و معرکه گیر و کلاه بردار بود. فرهنگ مردم هم اینطور به نظر میرسید که بسیار پایین بود. حداقل از تلاش های عجیب اکثر مردم برای پریدن و خزیدن از روی میله ورودی مترو برای اینکه بلیت ندن اینطور بر میومد. شخصا از فضای حاکم بر پاریس اصلا لذتی نبردم با این حال نمیشه از جاذبه های گردشگری و جاهای دیدنی بسیار معروف پاریس گذشت و شاید همین چیزها تنها جاهای زیبای پاریس بود. شخصا پیشنهاد نمیکنم اگه قصد سفر به پاریس دارید زمان زیادی رو در این شهر بگذرونید و صرفا به دیدن مکان های توریستی پاریس برید و در اولین فرصت مسیرتون رو به سمت کشور دیگه ای تغییر بدید. به نظر من چیز زیادی رو از دست نخواهید داد.
دیدنی های پاریس نیازی به گفتن نداره. برج ایفل، موزه لوور، پل عشق یا Pont des Arts، رودخانه سن، خیابان شانزه لیزه، طاق پیروزی و خیلی جاهای دیگه که دیدنشون ارزش داره.

برج ایفل

برج ایفل رو پیشنهاد میکنم حتما در شب که چراغونی میشه ببینید. خیلی زیباتره. ولی فراموش نکنید که دقیقا پایین ایفل پر از دست فروش و معرکه گیر و گدا و کلاه برداره. به هیچ وجه فکر شرط بندی یا به هر شکلی مکالمه طولانی با آدم های نزدیک ایفل نباشید چون اونها فقط دنبال خالی کردن جیب شما هستند. تنها چیزی که در پاریس سعی کنید دنبالش باشید دیدن دیدنی هاست. تحت هیچ شرایطی به آدم هایی که در پاریس میبینید اعتماد نکنید. اگه میخواید از ایفل لذت بیشتری ببرید و البته هزینه ش رو هم میپردازید انواع بلیت ها برای ایفل به فروش میرسه که میتونید یا بصورت حضوری یا اینترنتی تهیه کنید که با توجه به شلوغی بیش از اندازه پاریس قویا پیشنهاد میکنم تمام ملزومات سفرتون رو از قبل بصورت اینترنتی تهیه کنید.

موزه لوور

موزه لوور بسیار وسیعه. شاید ده ها برابر موزه های معمولی که جاهای دیگه دیدیم. اگه علاقمند به دیدن آثار باستانی هستید باید در جریان باشید که فقط برای دیدن لوور شاید دو روز کامل باید وقت بذارید. ولی میتونید مثل ما فقط بخش هایی که بهش علاقه دارید رو ببینید. من بخش نقاشی ها، مجسمه ها و آثار ایران و تمدن اسلامی رو رفتم که البته همین بخش های کوچیک یک روز ما رو پر کرد و ما همچنان تنها بخش کوچکی از لوور رو گشتیم. نکته جالبی که درباره لوور میتونم بگم اینه که در خیلی از سایت ها میبینید که اقدام به فروش بلیت موزه لوور میکنن و نوشتن که با خرید این بلیت نیازی به موندن در صف لوور ندارید. البته که حرفشون درسته ولی باید توجه داشته باشید که سیل عظیمی از توریست ها همگی از این بلیت ها تهیه میکنن با تصور قرار نگرفتن در صف بی خبر از اینکه وقتی وارد لوور میشن با صف طولانی از دارندگان بلیت های skip the line مواجه میشن که بسته به شرایط شاید بیست دقیقه تا نیم ساعت در صف ورود به موزه باشید! پس گول تبلیغات سایت ها رو نخورید. اگه میخواید واقعا صف کوتاه تری داشته باشید از سایت خود موزه لوور بلیت رو تهیه کنید چون دارندگان بلیت های صادر شده از خود سایت لوور صف جداگانه ای داشتن و تقریبا خلوت بود. حتما از بخش تمدن اسلامی و ایران دیدن کنید و البته از هر بخشی که به اون علاقمند هستید. فقط نقاشی مونالیزا فراموش نشه. خیلی برای من عجیب بود. چون تصوری که از نقاشی لبخند ژکوند داوینچی داشتم مثل بقیه نقاشی های دیگه ای که به سادگی به دیوار متصل شده بودند و تنها توسط یه میله حفاظ از مردم جدا شده بود که به همراه چند مامور امنیتی قدم زنان بود. ولی وقتی وارد سالن نقاشی معروف داوینچی شدم با چیزی مواجه شدم که ابدا فکرش رو هم نمیکردم. یه سالن نسبتا بزرگ که از انبوه جمعیت حتی نمیشد به راحتی حرکت کرد. در انتهای سالن حفاظ کشیده شده بود و تابلوی معروف مونالیزا درون شیشه قرار داشت و چندین مامور امنیتی دقیقا دور و بر تابلوی داوینچی ایستاده بودند و تحت هیچ شرایطی اجازه نزدیک شدن مردم از فاصله 5،6 متری به تابلو رو نمیدادن. فضا به شدت امنیتی بود و هیجان انگیز. برای بیماران قلبی و مبتلایان به کلاستروفوبیا دیدن تابلوی مونالیزا توصیه نمیشه!

پل عشاق

با کمی پیاده روی از محوطه لوور میتونید به Pont des Arts یا همون پل معروف عشاق برسید که متاسفانه بخاطر سنگین شدن پل از قفل هایی که عشاق بهش آویخته بودن و خطر ریزش احتمالی پل تمام قفل ها جمع آوری شده بود و دیگه خبری از پل معروف عشاق نیست و شما نهایت بتونید تعداد خیلی کمی از باقیمانده قفل ها رو به پل ببینید. طاق پیروزی و خیابان شانزه لیزه هم فراموش نشه. نزدیکی های شانزه لیزه فروشگاه های انواع برند های معروف صنعت مد رو میتونید ببینید و در صورت تمایل خرید کنید هرچند که قیمت ها سر به فلک میذاره.

رستوران در پاریس

برای غذا یه جای خیلی خوب و ارزون قیمت توی پاریس رو پیشنهاد میکنم که از قضا مدیریتش هم ایرانی بودند. حقیقتش ما قصد داشتیم به یه رستوران ایرانی به نام رستوران کلبه بریم ولی رستوران در اون ساعتی که رفتیم بسته بود. ما هم مجبور شدیم در اغذیه فروشی کوچیک کنار رستوران کلبه که روی درش نوشته بود Kantina یه چیزی بخوریم. خیلی اتفاقی متوجه شدیم که یه خانوم و آقای ایرانی نزدیک 30 ساله که در اونجا کار میکنن. یکی از غذاهای فرانسوی به اسم Crepe رو پیشنهاد کردن که ترکیبی از تخم مرغ، گوشت یا کالباس به همراه سبزیجات پیچیده شده داخل نون بود و بسیار خوشمزه و البته ارزون قیمت بود. ما یه کرپ کالباس یا گوشت به همراه یه کرپ نوتلا بعنوان دسر و یه نوشیدنی رو با حدود 5 یورو خریدیم و البته یه غذای واقعا کامل بود.

کلیپ تصاویر پاریس

در ادامه میتونید تصاویر پاریس رو که به صورت یک کلیپ در آوردم ببینید.

سفر به اسپانیا

اقامت ما در پاریس 4 روز طول کشید و در اولین روز سال 2018 میلادی پاریس رو به مقصد اسپانیا ترک کردیم. ایرلاین اسپانیایی به نام Vueling بود که ایرلاین ارزان قیمتی بود و طبیعتا هیچ خدماتی رو بصورت رایگان ارائه نمیداد. بعد از حدود 3 ساعت پرواز در فرودگاه آلیکانته فرود اومدیم. آلیکانته و سانتاپولا شهرهای ساحلی واقع در ایالت والنسیای اسپانیا بودند که بعنوان مقصد آخر سفرمون انتخاب کردیم و تنها هدف از انتخاب اسپانیا یه جورایی شکستن سرمای زمستون و ریلکس کردن بود. توی سانتاپولا خیلی دنبال جاهای دیدنی و گشت و گذار توریست گونه در شهر نبودیم و فقط میخواستیم از زمستون گرم اسپانیا لذت ببریم. بله درست متوجه شدید. در جنوب اسپانیا در سردترین مواقع سال دما شاید به 10 درجه سانتی گراد برسه. هوا جوریه که توی زمستون به راحتی با لباس معمولی آستین کوتاه میتونید بیرون بگردید. اگه دنبال جایی برای ریلکس کردن در زمستون هستید بدون شک روی جنوب اسپانیا حساب ویژه ای باز کنید. کلیت شهر منو یاد دوبی می انداخت. معماری خونه ها و نخل هایی که جای جای شهر دیده میشد تماما حس و حال مناطق حاره ای رو داشت و من هم که اهل جنوب ایران هستم یه جورایی حس و حال خونه رو داشتم و واقعا از اقامت در سانتا پولا لذت بردم. قیمت ها هم در اسپانیا در قیاس با فرانسه و هلند و بلژیک و نروژ به مراتب ارزون تر بود و برای خرید و سوغاتی گرفتن میتونه گزینه بسیار مناسبی باشه.
در نهایت 10 ژانویه با پرواز Norwegian به نروژ برگشتم.

کلیپ تصاویر آلیکانته

در ادامه میتونید تصاویر آلیکانته رو که به صورت یک کلیپ در آوردم ببینید.

پیشنهادات سفر

حتما برنامه سفر رو بصورت روزانه و دقیق بچینید. بدونید هر روز از سفر به کجاها میخواید سفر کنید و از کدام وسایل حمل و نقل میخواید استفاده کنید و چقدر هزینه ش میشه. بعد میتونید تخمینی از کل هزینه های اقامتتون در کشور رو به دست بیارید. تمام شهرهایی که رفتیم برای توریست ها کارت های تخفیف ارائه میدادن. منتها گول تبلیغات رو نخورید. حتما هزینه ها رو حساب کنید ممکنه بسته به برنامه سفرتون ارزونتر در بیاد که شخصا هزینه ها رو بپردازید تا بخواید از کارت تخفیف استفاده کنید.

حواستون باشه اجازه حمل مایعات بالای 100 میلی لیتر در داخل هواپیما وجود نداره و اکثر فرودگاه های اروپایی روی این قضیه حساس هستند و به راحتی تمام وسایل مشکوک شما رو دور میندازن.

سعی کنید حتی الامکان پول کشور مقصد رو در ایران چنج کنید. صرافی های ایران ارزان تر از صرافی های یا عابربانک های اروپایی هستند.

کارت Iamsterdam فقط بخشی از حمل و نقل درون شهری آمستردام رو پوشش میده. قطار شهری تحت پوشش این کارت نیست. همین طور توجه کنید که از فرودگاه اسکیپول به مرکز شهر هیچ وسیله حمل و نقل عمومی تحت پوشش این کارت نیست.
اگر چند نفر هستید هزینه اوبر رو با حمل و نقل عمومی مقایسه کنید. بعضا ممکنه ارزون تر باشه.

برای آمستردام پیشنهادم اینه که هتل هایی که در مرکز شهر هستند رو تهیه کنید. شاید کمی گرونتر باشه ولی تقریبا تمام جاهای دیدنی آمستردام در یه محدوده هست و میتونید با پیاده روی خیلی جاها رو ببینید. این طوری میتونید هزینه حمل و نقل رو سیو کنید و بجاش هتل بهتری بگیرید.

اگه اتوبوس بین کشوری میخواید بگیرید از شرکت Eurolines فاصله بگیرید!

هزینه حمل و نقل عمومی در بروکسل نسبتا ارزونه. بعلاوه قطار شهریش دستگاهی برای کارت کشیدن یا بلیت زدن نداره و مامور بلیت جمع کن شخصا میاد بلیت ها رو پانچ میکنه. مثل فیلمای قدیمی! زیاد پیش میاد که مامور چک کردن بلیت اصلا سر و کله ش پیدا نشه و شما شاید بتونید همون بلیت رو دوباره استفاده کنید!

در هلند پنیر و در بلژیک شکلات فراموش نشه!

انتظار نداشته باشید مردم این کشورها بتونن انگلیسی صحبت کنن. خیالتون رو راحت کنم. توی بلژیک و فرانسه و اسپانیا به ندرت کسی رو پیدا میکنید که انگلیسی بلد باشه. هلندی ها کمی بهترن در این زمینه. برای آدرس پرسیدن گوگل مپ بهترین همراه شما میتونه باشه. اگه دسترسی به اینترنت ندارید پیشنهاد من اپ Here Map هست. با این اپ میتونید کل نقشه کشور رو دانلود کنید و استفاده کنید. هرچند که نقشه ش به کاملی نقشه گوگل نیست ولی برای استفاده آفلاین گزینه مناسبیه. البته پیشنهاد من استفاده از گوگل مپ با وای فای های رایگان عمومی هتل و مراکز خرید و غیره س.

اگه توی فرانسه یهو یکیو دیدید که گیر داد یکم پول بده یه هفته س غذا نخوردم جا نخورید. اینجا فقط اسمش کشور پیشرفته س! از مردم پاریس ترجیحا دوری کنید اگه جیبتونو دوست دارید!

شرکت حمل و نقل شهری پاریس اسمش RER هست. ولی فرانسوی ها اون رو “اغ او اغ” تلفظ میکنن. اگه غیر از این تلفظ کنید ممکنه متوجه نشن منظورتون چیه!

اگه زمستون سفر میکنید حتما جنوب اسپانیا رو در برنامه تون بذارید. آب و هواش بی نظیره.

توی فروشگاه های مواد غذایی که میرید حواستون باشه. این فروشگاه ها بعضی از جنس ها رو سفارشی میفروشن با برند خود فروشگاه. معمولا یه مارک خاصی روی اون اجناس زده شده. مثلا در یکی از فروشگاه های آمستردام این مارک oh بود. این جنس ها قیمت مناسب تری دارن.

بعد از خروج از موزه لوور ممکنه عده ای پیشنهاد تعویض بلیت استفاده شده شما رو با جاکلیدی برج ایفل یا وسایل تزیینی کوچک بدن. گول نخورید. اینها کلاه بردار هستند و کارشون اینه که بلیت استفاده شده رو مجدد به بقیه بفروشن. کار اخلاقی ای نیست همکاری باهاشون.

کنار برج ایفل ممکنه عده ای معرکه گیر ببینید که مردم رو دور خودشون جمع کردن و دارن کارهای خاصی میکنن. تحت هیچ شرایطی بهشون گوش نکنید. همیشه به یاد داشته باشید معرکه گیر و افرادی که بازی میکنن با هم رفیقن و تمام نقشه فقط سرکیسه کردن شماست. کافیه نیم ساعت به بازیشون نگاه کنید تا متوجه بشید فقط 4،5 نفر خاص هستند که مدام شرط بندی میکنند. گول نخورید!
از سفرتون لذت ببرید!

برای دیدن قسمت اول سفرنامه به لینک زیر بروید:

تور اروپا: مقدمات و برنامه سفر + آمستردام

پرهام

دانشجوی مهندسی نفت علاقمند به سفر

تعداد دیدگاه ها (6)

شما باید عضو شوید تا بتوانید نظر ارسال کنید.